anak menangis sakit sembelit yang teruk, apa patut ibu buat cara atasinya???

Cara Mengatasi sakit sembelit pada anak 

Ibu mana yang tak risau bila tengok keadaan anak yang nak membuang air besar menangis menahan sakit akibat sembelit yang teruk....
Sembelit memang selalu terjadi di kalangan bayi dan kanak-kanak. Para ibu boleh kenalpasti kekerapan bayi mengeluarkan najis yang keras dan banyak. Kadangkala najis hanya keluar sekali dalam beberapa hari. 

Berapa kerapnya seseorang bayi itu mengeluarkan najis berbeza di antara satu sama lain. Apabila kerap berlaku akan mendatangkan luka dibahagian dubur dan menyebabkan pendarahan pada bahagian itu. 

Anak-anak akan alami perasaan fobia bilamana mahu membuang najis dan perasaan itu membuatkan mereka menahan dari mengeluarkannya.
Ini memburukkan lagi keadaan sembelit.

Punca terjadinya sembelit :
~ bayi atau kanak-kanak mula diberi susu formula. Sembelit jarang berlaku di kalangan bayi yang diberi susu ibu kerana susu ibu mudah dan cepat hadam dan yang paling baik bagi mengurangkan sembelit adalah susu ibu. Susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi anda.

~corak pemakanan dan diet berubah, misalnya apabila makanan pejal mula diperkenalkan padanya.

~dehidrasi seperti tidak suka minum air masak. 

~pembancuhan susu formula yang tidak mengikut sukatan betul juga boleh mengakibatkan sembelit. 

~sembelit boleh juga disebabkan oleh masalah perubatan yang serius tetapi ini jarang berlaku.


Cara atasi dan langkah yang mudah untuk melegakan bayi anda dan mencegah sembelit daripada berulang seperti : 

~mengalakkan bayi lebih bergerak, misalnya anda boleh membaringkan bayi lalu menggerakkan kakinya seolah-olah mengayuh ataupun galakkan dia lebih banyak merangkak. 

~aktiviti seperti mengurut perut bayi perlahan-lahan dengan pergerakan bulatan selama beberapa minit untuk melegakan perasaan bayi itu sendiri,  selain itu tambahkan serat dalam diet bayi seperti jus buah-buahan, yogurt, vitagen tetapi jangan beri terlalu banyak kerana ia akan mengurangkan pengambilan susu.

~tingkatkan pengambilan bran, bijiran, buah-buahan segar (contohnya prun, pisang dan aprikot) serta sayuran. Pastikan bayi anda diberi cecair yang mencukupi. Berikannya air masak atau sedikit jus buah-buahan (terutama epal, pir atau prun) di antara penyusuan terutamanya apabila cuaca panas.

Dapatkan nasihat doktor atau pakar perubatan jika bayi mengalami sembelit untuk jangka masa yang panjang atau terdapat tanda-tanda kesakitan yang berulang untuk elakkan perkara ini menjadi semakin parah.


Cadangan untuk membantu atasi sakit sembelit anak ialah dengan pengambilan Mealshake multivitamin dan sumber serat terbaik untuk perut bayi dan anak-anak yang sedang membesar.



Hubungi saya untuk pertanyaan dan harga;
Normala | id : 917809
Sms/whatsapp : 012-2475576
Email : vitaminsihat2u@gmail.com



Kuasa Vitamin C Shaklee sampai berebut nak dapatkan harga promosi murah gila kentang

Ramai yang tertanya-tanya..bila lagi nak adakan promosi vitamin C Shaklee ni... haa tup-tup ada pulak bulan december ni..

Inilah kuasa vitamin C Shaklee sampaikan ramai yang memborong 2 botol sorang.. nak cukupkan stok setahun katanya....

Jom kita tengok apa yang best sangat sampai nak memborong vitamin C harga promosi murah gila kentang ni...


💞Vitamin C terlajak laris!

Vit. C paling popular sekrang ni bila sebut saje nak cantikkan.... tetapi tahu tak sebab kenapa kita mesti jadikan vit. C rakan karib kita... ala2 bff gitew!!!

✔vit. C bantu elakkan serangan radikal bebas, antibodi kuat melawan jangkitan.

✔badan kita tidak boleh hasilkan vit. C tu sendiri dan kita sgat2 perlukan vit. C setiap hari.

✔vit. C cepat termusnah dlm badan terutama apabila kita dlm keadaan stress...

✔vit. C membantu menghasilkan kolagen dlm kulit dan mampu merangsang pembentukan otot kulit dan menjadikan kulit tegang, sihat & anjal.

✔vit. C mencerahkan kulit dan menjadikan satu badan cerah semulajadi..

✔vit. C membantu lambatkan proses penuaan.

✔vit. C menghalang pembentukan pigmen yg menyebabkan masalah jeragat dan kulit kusam.

✔vit. C Shaklee terbaik utk proses baikpulih kulit dari terbakar... salah pakai kosmetik/produk pengelupasan dan membantu baikpulih kulit yang rosak.

✔Sebotol vit. C boleh bertahan sehingga 6 bulan lamanya....


🌷Jom....segera hubungi saya untuk harga promosi akhir tahun!!!
🌷Sms/whatsapp 012-2475576 - Normala



Testimoni pengamal vit. C Shaklee terlajak laris!!!

✔Dah mcm2 produk pakai pon kulit tetap kusam jugak...

✔Haaa... ni tak payah nak tepek tebal2 dah.. just mkan sebiji jer .. insya allah membantu merawat kulit yg bermasalah...




Nak lagi... alang-alang nak kulit cerah, cantik berseri apa kata dapatkan promosi beli 6 petcuma 1 botol lagi .. boleh sharing dengan kawan-kawan ker.. adik beradik atau sesiapa jua yang anda suka.. so jangan lepaskan peluang ni yer.. rugi tak grab sebab memang takkan ada pada bulan-bulan lain....

~》Untuk set kecantikan kulit;
🌹Vitamin C
🌹Vitamin E
🌹B. Compleks

✔PM saya utk harga promosi bulan ni yer...
✔sms/whatsapp : 012 2475576
✔Email : vitaminsihat2u@gmail.com
✔Normala | 917807


Berminat nak jadi ahli Shaklee?
Hanya rm65.00 sahaja untuk seumur hidup.
jangan tunggu lama-lama. Hubungi saya segera!!!

Sharing is caring!


produk kecantikan untuk kulit halus, gebu, cantik dan berseri - promosi disember vitamin C, vitamin E & Collagen Shaklee

Assalamualaikum....

rasa bersalahnya kalau tak bagitau ni.....dan agak-agaknya belum terlambat nak bagitau promosi-promosi bulan disember ni.. tau-tau Shaklee dah tambah promosi... lagilah kebabom promosi bulan ni....

Promosi bulan ini ;
~》Beli vitamin C 6 dan percuma 1 botol;
~》Beli vitamin E 6 dan percuma 1 botol;
Dan...
~》Beli collagen 3 dan percuma 1 kotak.


Haaaa.... best tak?? Lagi-lagi bulan ni ramai orang kata bulan kasih-sayang... sebab ramai sangat undangan kenduri kahwin ni.. dah tentulah bakal-bakal pengantin nak nampak cantik dan anggun masa hari bahagia merekakan....

Ok.. kenapa shaklee tambah lagi bonus promosi untuk Collagen ni....

"Kolagen Buy 3 Free 1 Atas sebab garis panduan proses pendaftaran yang baharu dikenakan oleh kerajaan Malaysia, Collagen akan diberhentikan penjualan buat sementara waktu bermula 1 Januari. Ini bermakna anda akan ada masa sehingga 31 Disember untuk membeli produk ini. 

Oleh kerana tempoh pendaftaran permohonan lesen produk yang baru akan mengambil masa 9-12 bulan, pihak Shaklee berbesar hati memberi kepada anda PROMOSI beli 3 percuma 1. 

Segera dapatkan stok anda kerana penjualan akan dihentikan bermula Januari 2015 ini."

Jadinya.. inilah masa terbaik bagi sapa-sapa yang nak try collagen shaklee yang superr dooper teruja ni..... lagi-lagi bagi mereka yang dah pernah ambil sebelum ni.. haaa nilah masanya nak dapatkan harga promosi murah-murah sesangat ni!!

Untuk lebih berkesan lagi amalkanlah vit. C dan vita. E untuk kulit lembut, cerah, halus, cantik dan berseri...

Nak order... jgan segan-segan hubungi saya dan dapatkan harga promosi yang murah dan berbaloi-baloi untuk wang anda...


SMS/Whatsapp : 012-2475576
Normala | 917807
Email : vitaminsihat2u@gmail.com




Komen

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Subscribe Via Email (Do Not Edit Here!)